
Orientációs évfolyam
Az általános iskola 8. osztályában a tanulók még nem minden esetben állnak készen a pályaválasztásra, gyakran bizonytalanok, hogy melyik iskolába jelentkezzenek, pedig hosszú távon csak abban a szakmában tudunk kiteljesedni, amelyik illeszkedik képességeinkhez, érdeklődésünkhöz és személyiségünkhöz. A pályaválasztási döntés megalapozásához ezért nagyon fontos a reális önismeret és pályaismeret.
Az orientációs, szakképzést előkészítő évfolyam a pályaválasztásban bizonytalan, az általános iskolát kompetenciahiányokkal befejező, magatartási zavarral, tanulási nehézségekkel küzdő diákok számára jelent alternatívát. Olyan tanulóknak szól, akik befejezték az általános iskolát, de felzárkóztatásra szorulnak a további iskolai kudarcok veszélyének csökkentése érdekében.
Az előkészítő évfolyam azok számára kínál rugalmas tanulási lehetőséget, akik még nem állnak készen a pályaválasztásra, akiket több terület is érdekel, illetve akik a hagyományos iskolai keretektől eltérő fejlesztésben vennének részt. Az orientációs fejlesztés személyre szabott oktatási formában biztosítja a tanulók alapkészségeinek fejlesztését, pályaorientációjának elősegítését. Az előkészítő évfolyam célja a tanuló képességeihez illeszkedő szakmaválasztás mellett a szakmatanuláshoz szükséges alapok megszerzése. Fontos ugyanakkor hangsúlyozni, hogy ez nem az általános iskolai tananyag ismétlését, hanem a szakmák tanműhelyi foglalkozások és vállalati programok keretében való megismertetését és projektszemléletű oktatását jelenti.
Az orientációs évfolyam nem az általános iskolai tananyag ismétlésére épül. A képzés főbb pilléreit az alapkészségek, a kulcs- és életpálya-építési kompetenciák fejlesztése, továbbá pályaorientációs tevékenységek alkotják. A program kiemelt figyelmet fordít a 21. századi munkavállalói kompetenciák – például együttműködés, csapatmunka, kritikus gondolkodás és problémamegoldás – erősítésére. A fejlesztés célja a diák képességeihez illeszkedő szakmaválasztás mellett a szakmatanuláshoz szükséges alapok megszerzése. Az ágazatok, szakmák megismerése tanműhelyi foglalkozások és vállalati programok keretében, szakoktatók bevonásával történik. A biztos jövőkép és életpálya reménye a tanulók motivációjának erősödését eredményezheti.
A program nem csak tartalmában, de módszereiben és szemléletében is eltér a klasszikus szakközépiskolai oktatástól. Az oktatás nem hagyományos tantárgyi keretekben, hanem projektszemlélet mentén történik. A cél az erősségek felszínre hozása, sikerélmény megélése. Az oktatók mentorszerepben vesznek részt az oktatásban.
A siker kulcsa a személyes kísérés, a tanulók fejlődési útjának folyamatos követése. A program segít a tanulóknak önmaguk megismerésében. Mentoruk vezetésével célokat tűznek ki, törekednek azok megvalósítására, és közben megtanulják értékelni eredményességüket, feltárják az eredménytelenség okait. Fejlődik a kommunikációjuk, kreativitásuk, megtanulnak csapatban dolgozni.
Az előkészítő év befejezését követően a diák képességei és érdeklődése alapján felvételi nélkül folytathatja tanulmányait a választott szakmában. Az orientációs évfolyamon tanuló fiatal szakképzési ösztöndíjra jogosult.
Az egy éves befektetés a jövőben megtérül: a tanuló az orientációs év során megtapasztalja, hogy mely szakmákhoz érez kedvet, elhivatottságot, mihez van tehetsége, így a megfelelő információk birtokában, megalapozottan tud döntést hozni a szakmaválasztásról.
Motiváltan kezdi a szakképzési szakaszt, hiszen azt a szakmát tanulja majd, ami neki való, amit úgy választott, hogy az orientációs év során lehetősége volt megismerni milyen feladatok várnak majd rá.
Rálátást szerez a szakmák széles skálájára, ami nemcsak a szakképzési szakaszban válik a tanuló hasznára, hanem munkavállalóként is orientálja majd a fejlődésre, saját maga továbbképzésére.
Mikor érdemes a tanulónak az orientációs előkészítő évfolyamot választania?
- ha még nem áll készen arra, hogy szakmát válasszon,
- ha több terület érdekli és a jövőjét több szakmában is el tudja képzelni,
- ha nem oda vették fel, ahova szerette volna,
- ha jobban tud fejlődni valós, gyakorlati, életközeli feladatok megoldása révén, mint a hagyományos iskolai keretek között.
A 2020/2021. tanévben a Siófoki Szakképzési Centrum alábbi három iskolája tervezi orientációs előkészítő osztály indítását (a tényleges beiskolázás a jelentkezők függvényében alakul majd ki):
Siófoki SZC Krúdy Gyula Technikum és Gimnázium – Siófok
Siófoki SZC Bacsák György Technikum és Szakképző Iskola – Fonyód
Siófoki SZC Marcali Szakképző Iskolája – Marcali